BVBA apotheek Patrick Meysen

Welke rol speelt vitamine D in het COVID-19 verhaal?

Vitamine D COVID-19

Sinds het begin van 2020 is de wereld in de greep van het Corona-virus. We nemen allerlei preventieve maatregelen om de verspreiding te voorkomen. Zo wassen we onze handen vaker, is handgel een vaste waarde geworden, we dragen een mondmasker en houden zoveel mogelijk afstand. Toch zien we een stijging van het aantal besmettingen met COVID-19. Daarnaast zitten we middenin het griepseizoen. Virussen en bacteriën zijn alom aanwezig, maar waarom wordt de één wel ziek en de ander niet? Waarom wordt de één bovendien doodziek en krijgt de ander slechts te maken met milde symptomen?

Wie wordt besmet en wat is de oorzaak hiervan?

Onderzoek bestempelt leeftijd of het hebben van een chronische aandoening zoals diabetes type 2 en obesitas als voornaamste risicofactoren bij een besmetting met COVID-19. De sleutel naar het antwoord ligt dus ergens in onze algemene gezondheid... Uiteraard is ons afweersysteem de cruciale factor in dit verhaal. Een chronische aandoening heeft immers een invloed op je afweermechanisme en maakt je kwetsbaar voor infecties en ontstekingen.

Nochtans herstellen vele ‘ouderen’ en obesen vlot, terwijl ook jongeren en volwassenen zonder chronische aandoeningen besmet worden. Een studie toonde aan dat in de zwaarst getroffen landen (Italië, Spanje en Zwitserland) de vitamine D-waarden, vooral bij ouderen, gemiddeld lager bleken te scoren dan het al lage minimum van 30 mmol/liter. Ook in België is een vitamine D-tekort een veel voorkomend probleem, maar liefst 80% van de bevolking scoort te laag tijdens de wintermaanden. Waarom in de wintermaanden? Doorheen de zomermaanden bouwen we, onder invloed van zonlicht, een reserve op in ons vetweefsel om de wintermaanden door te komen. 

Zon

Zonlicht is de belangrijkste bron en verantwoordelijk voor 2/3e van de productie, hoeveel we aanmaken verschilt echter van persoon tot persoon. Huidskleur, leeftijd en geslacht zijn van invloed. De resterende 1/3e halen we uit voeding, vooral dierlijke voedingsmiddelen zoals vette vis, kaas, vlees en eieren zijn rijk aan vitamine D. Plantaardige bronnen zijn schaarser. FOD Volksgezondheid raadt daarom een supplement aan bij kinderen tot 6 jaar, ouderen, vegetariërs en veganisten. Het tekort treft echter alle leeftijdscategorieën, dus ook volwassenen nemen best een supplement! Een pilletje mag uiteraard nooit een gezond en gevarieerd voedingspatroon rijk aan vitaminen en mineralen vervangen. Andere micronutriënten zoals A,D,C, B9, B6, B12, koper, ijzer, selenium en zink zijn immers ook van essentieel belang. 

Vitamine D & het immuunsysteem

Talloze studies hebben aangetoond dat vitamine D je beter beschermt tegen influenza (griep) en andere infecties. Het ondersteunt het immuunsyteem, is betrokken bij de productie van antivirale stoffen en vermindering van ontstekingsbevorderende stoffen die de verwoestende longontsteking veroorzaken. In 2002 werd al aangetoond dat vitamine D beschermt tegen longontsteking en Acute Respiratory Stress Syndrome ten tijde van de SARS-epidemie. 

Darmgezondheid

Ook je darmgezondheid is superbelangrijk voor een goede weerstand. Het darmslijmvlies is de eerste plaats in ons lichaam waarin ons immuunsysteem zich ontwikkelt, dit start vanaf je geboorte. Wist je dat meer dan 70% van ons immuunsysteem zich in de darmen bevindt? Bacteriën spelen hierin een hele belangrijke rol. Je kunt je darmgezondheid boosten door gezond te eten, te bewegen en daarnaast voeding te geven aan je darmflora, dit heet prebiotica. Ook zijn er probiotica supplementen verkrijgbaar, deze bevatten de bacteriestammen zelf.

 

Meest Recente Posts

In de kijker