$type=slider$sn=0$l=1$c=6$m=0$show=home

[NIEUWS]_$type=three$c=3$au=0$cm=0$show=home

$show=home

Meer pret zonder sigaret!




Jaarlijks is het op 31 mei 'Wereld Anti-Tabaksdag'.  Deze dag staat in het teken van het verminderen van het gebruik van tabak. Coronatijd is mogelijk ook voor jou een ideaal moment om te stoppen met roken?!

Wat is een rookverslaving?

Roken is een echte verslaving. Nicotine is hiervoor verantwoordelijk. Deze stof zorgt ervoor dat je je  goed voelt als je rookt. Als je een sigaret opsteekt, bereikt nicotine jouw hersenen binnen de tien seconden. Je raakt al snel gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in je bloed. Wanneer het nicotinegehalte in je bloed daalt, zorgt dit voor ontwenningsverschijnselen zoals o.a. het snakken naar sigaretten, geïrriteerdheid, concentratiestoornissen enz..

Wat kunt u er zelf aan doen?

Stoppen met roken is moeilijk. Daarom is het heel belangrijk dat je dit goed voorbereidt. Bedenk op voorhand wat voor jezelf de voordelen zijn van stoppen.
Denk ook eens na over wat je moeilijk vindt aan stoppen. Zo heb je van tevoren de moeilijke situaties (bijvoorbeeld op café) reeds doordacht. Je komt dan minder snel voor verrassingen te staan tijdens het stoppen.
  • Vermijd stress. In zulke situaties, greep je vóór het stoppen met roken waarschijnlijk automatisch naar je sigaret.
  • Vermijd alcohol. Alcohol en roken gaan bij een roker vaak samen. Het drinken van alcohol is dan met het roken verbonden geraakt en kan het verlangen naar roken oproepen.
  • Zorg dat er geen sigaretten, aanstekers of asbakken meer in huis zijn als je stopt met roken. Anders maak je het jezelf onnodig moeilijk.
  • Vermijd ruimtes waar gerookt wordt.
  • Leg uw stopdatum vast. Geef deze ook door aan je vrienden en familie. Zij kunnen je dan helpen. Ze weten dat je last hebt van het stoppen en hebben er begrip voor als je wat sneller geïrriteerd geraakt.
  • Stop in één keer. Je hebt dan meer kans op succes. Als je een beetje blijft roken, blijft je lichaam gewend aan de nicotine. Je krijgt snel weer zin in een sigaret.
  • Light sigaretten zijn ook geen alternatief, want je zal dan dieper inhaleren om toch je dosis nicotine binnen te krijgen.
Als je nog maar net gestopt bent, zal je vaak nog zin krijgen om te roken. Zulke momenten duren meestal niet langer dan enkele minuten. Je kan het vergelijken met een golf: hij komt op, bereikt zijn hoogtepunt en ebt weg. Na verloop van tijd worden de periodes tussen de momenten waarop je zin hebt om te roken steeds groter. De zin in roken neemt dus af.
Het komt erop aan die momenten goed door te komen en dit lukt het best door met trucs de aandacht af te leiden.
  • Doe iets anders als je trek krijgt in een sigaret.
  • Bel iemand op, maak een wandeling, onderneem iets..
  • Eet een stuk fruit, drink een glas water, zucht een paar maal diep en houdt even de adem in, voordat je weer langzaam uitblaast, alsof je inhaleert.
  • Concentreer je op een taak die jouw volledige aandacht vereist. 
  • Denk vooral niet: "Eentje maakt niet uit" of "Ik heb er wel één verdiend." Probeer die negatieve gedachten te vermijden en stel positieve gedachten in de plaats: "Ik heb het roken niet nodig om in een betere stemming te komen" of " Ik rook nu al zoveel dagen/ weken niet, dat wil ik volhouden." 
  • Beloon jezelf! Een beloning geeft iets extra positiefs aan het niet-roken. Geef jezelf ook regelmatig een compliment. Je hebt alle reden om heel trots op jezelf te zijn. 
  • Blijf alert. Een gewaarschuwd mens telt voor twee! 
  • Leef van dag tot dag. Zeg tegen jezelf: "Vandaag rook ik niet!" Maak je nog geen zorgen over morgen.
De Tabak Stop Lijn is een gratis telefoonnummer voor informatie en advies over stoppen met roken: 0800 111 00. Surf ook eens naar deze website.

Wat kan uw apotheker voor u doen?

De lichamelijke ontwenningsverschijnselen van het stoppen met roken kan je onderdrukken met nicotine vervangende geneesmiddelen. Deze geven Nicotine (dit is de stof die verantwoordelijk is voor de verslaving) vrij aan het lichaam. De nicotine werkt in op de nicotine-receptoren (een soort van ontvangertjes) in ons lichaam zoals sigaretten ook doen. Op deze manier verminderen deze geneesmiddelen de ontwenningsverschijnselen. Ze worden meestal in een stappenplan toegepast. Zo vermindert de toegediende nicotine stap voor stap. Hierdoor daalt het aantal nicotine-receptoren geleidelijk en heeft u steeds minder behoefte aan nicotine en een sigaret.

De nicotine bevattende geneesmiddelen zijn verkrijgbaar in verschillende vormen.

  • Er bestaan Nicotine-pleisters die gedurende zestien of vierentwintig uur nicotine vrijgeven. De pleisters zijn het meest geschikt voor de zwaardere rokers, die reeds binnen het eerste half uur na het opstaan, roken. Ze onderdrukken het continue verlangen naar sigaretten, dat voortdurend op de achtergrond blijft, maar niet het ogenblikkelijke "snakken" naar sigaretten.
  • Nicotine bevattende zuigtabletten of smelttabletten voor onder de tong, kauwgom, en inhaler nemen het onmiddellijke verlangen om te roken weg. Als u echter last krijgt van de hik, maagzuur of irritatie van de keel door zuig- of smelttabletten, inhaler of kauwgom, schakelt u best over op pleisters.
  •  Nicobloc®. Deze druppels moet je op de filter van je sigaret aanbrengen. Ze verminderen de opname van teer en nicotine tot 99% en helpen bij het afbouwen van de nicotinebehoefte. De gewoonte om te roken wordt spijtig genoeg niet onmiddellijk met deze methode afgeleerd.

Tot slot kan de arts geneesmiddelen voorschrijven (niet op basis van nicotine) die de ontwenningsverschijnselen, het verlangen en het plezier van roken kunnen verminderen.

$show=/p/events.html$type=two$l=1$c=6$m=0$p=1

$show=/p/nieuws.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/tips-en-advies.html$type=blogging$l=1$c=7$m=0$p=1

[IN DE KIJKER]_$show=/p/tips-en-advies.html$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

$show=/p/faq.html$type=list$m=0$c=20$p=1

$show=/p/faq.html

[IN DE KIJKER]_$show=/p/faq.html$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

[IN DE KIJKER]_$show=post$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

[IN DE KIJKER]_$show=home$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

Naam

diensten,14,faq,2,in de kijker,41,nieuws,19,nieuwsbrief,5,slider,24,tips en advies,55,
ltr
item
Apotheek Meysen - Peer: Meer pret zonder sigaret!
Meer pret zonder sigaret!
https://1.bp.blogspot.com/-5WAOM0RcOeg/Xs9vTfiLAVI/AAAAAAAAAUA/tybFGKwrgP4WPWDB0517KU8_CnjBIArewCLcBGAsYHQ/s640/rookstop%2Bbewerkt.png
https://1.bp.blogspot.com/-5WAOM0RcOeg/Xs9vTfiLAVI/AAAAAAAAAUA/tybFGKwrgP4WPWDB0517KU8_CnjBIArewCLcBGAsYHQ/s72-c/rookstop%2Bbewerkt.png
Apotheek Meysen - Peer
https://blog.apotheekmeysen.be/2020/05/meer-pret-zonder-sigaret.html
https://blog.apotheekmeysen.be/
https://blog.apotheekmeysen.be/
https://blog.apotheekmeysen.be/2020/05/meer-pret-zonder-sigaret.html
true
8120696785715616893
UTF-8
Alle posts geladen Geen zoekresultaten TOON ALLE Ontdek meer Beantwoorden Cancel antwoord Delete door Home PAGINA'S POSTS Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE POSTS Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Volgers Volgen THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy