$type=slider$sn=0$l=1$c=6$m=0$show=home

[NIEUWS]_$type=three$c=3$au=0$cm=0$show=home

$show=home

Bezorgt Corona jou ook meer angst?

De coronamaatregelen hebben een serieuze impact op ons dagelijkse leven. Voor mensen met een psychische kwetsbaarheid is deze periode vaak nog moeilijker, maar ook bij mensen die in het verleden geen last hadden van angst of eenzaamheid kunnen deze gevoelens nu ineens de kop opsteken.

We worden voortdurend geconfronteerd met dagelijkse nieuwsberichten en minder diepgaande contacten waardoor deze gevoelens meer de kans krijgen om aan de oppervlakte te komen. Daarnaast is het volgens experten vooral de onvoorspelbaarheid van het virus dat de angst in de hand werkt. 


Graag willen we je enkele tips geven over hoe je hiermee om kan gaan.

1. Leer stress herkennen. Enkele typische verschijnselen bij stress: 
  • Lichamelijk: 
    • gespannen spieren;
    • klamme handen;
    • vaak hoofdpijn hebben;
    • slecht slapen;
    • hartkloppingen;
    • vaak moe zijn;
    • hoge bloeddruk.
  • Psychisch:
    • lusteloos, somber;
    • zich machteloos voelen;
    • lusteloos, gejaagd;
    • snel geïrriteerd.
  • Gedrag:
    • heel veel of net heel weinig eten;
    • alcohol drinken om te kunnen ontspannen;
    • regelmatig kalmerende middelen/ slaapmiddelen gebruiken;
    • veel klagen, cynisch zijn;
    • neiging zich terug te trekken of net heel druk zijn;
    • niet meer echt kunnen genieten.
Ademhalingsoefeningen of spierontspanningsoefeningen kunnen helpen om te ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan yoga.

2. Leef gezond. Hoe gezonder je bent, hoe beter je tegen stress of spanning bestand bent. 
  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Beweeg voldoende.
  • Zorg voor een goede nachtrust.

3. Geef aandacht aan sociale contacten. Contact met anderen helpt stress te voorkomen. Uiteraard is net dat nu heel erg moeilijk. Ga zeker op zoek naar alternatieven. Een telefoontje, maar ook moderne communicatiemiddelen zoals skype of sociale media kunnen hierbij helpen. Heb je hier nog geen ervaring mee? Mogelijk is het nu een ideaal moment om het te leren. 
Doe dingen waar je plezier in hebt. Plan regelmatig leuke en ontspannende activiteiten in, zoals in de tuin werken of een korte wandeling gaan maken.

4. Zorg voor structuur. De onvoorspelbaarheid van Covid19 zorgt voor onzekerheid. Door structuur in je dag in te bouwen kan je voor jezelf zekerheden én het gevoel van controle creëren. Plan je maaltijden, een wandeling, een moment voor ontspanning. 

5. Accepteer dat de situatie is wat ze is. Heel wat mensen ervaren nu meer spanningen omdat fijne  activiteiten wegvallen en daarnaast is er meer ruimte is voor (negatief) nieuws. Daar kan je niets aan veranderen. Hoe moeilijk het ook kan lijken, probeer hierin te berusten. Schenk jezelf wat mildheid en begrip. Probeer dat ook te tonen voor anderen, want ook zij hebben vaak dezelfde gevoelens, al dan niet op een ander moment. 

6. Zoek een goede balans als je naar nieuwsberichten kijkt of luistert. Het heeft weinig zin om je hoofd in het zand te steken tijdens deze crisis. Dat kan zorgen voor een korte periode van welbevinden maar op termijn schiet je er niks mee op. Probeer ook niet té veel informatie te gaan opzoeken. 

7. Zoek steun bij mensen die je vertrouwt. Probeer uit te leggen waar je last van hebt.

8. Zorg dat je een rustgevend middel op basis van plantenextracten, liefst in sprayvorm of druppels, bij de hand hebt. Een spray of oplossing wordt snel opgenomen en werkt onmiddellijk kalmerend. Vraag je apotheker steeds om advies.

9. Probeer jezelf te kalmeren. Zeg bijvoorbeeld zachtjes tegen jezelf: ‘rustig aan’, ‘er kan niets gebeuren'. Laat je tijdens een aanval niet meeslepen door jouw angstgevoelens en gedachten. Probeer met iets anders bezig te zijn. Bedenk een opdracht voor jezelf (tot 100 tellen) of richt je aandacht op de mensen om je heen (wat hebben ze aan, wat doen ze) of op je omgeving (wat zie ik, wat doet dat met mij).

10. Denk vooraf na over wat je kan doen bij een aanval. Wat kan je overkomen en hoe kan je er mee omgaan? Noteer dit voor jezelf op een papiertje dat je ergens zichtbaar plaatst. 

$show=/p/events.html$type=two$l=1$c=6$m=0$p=1

$show=/p/nieuws.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/tips-en-advies.html$type=blogging$l=1$c=7$m=0$p=1

[IN DE KIJKER]_$show=/p/tips-en-advies.html$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

$show=/p/faq.html$type=list$m=0$c=20$p=1

$show=/p/faq.html

[IN DE KIJKER]_$show=/p/faq.html$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

[IN DE KIJKER]_$show=post$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

[IN DE KIJKER]_$show=home$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

Naam

diensten,14,faq,2,in de kijker,40,nieuws,18,nieuwsbrief,4,slider,23,tips en advies,55,
ltr
item
Apotheek Meysen - Peer: Bezorgt Corona jou ook meer angst?
Bezorgt Corona jou ook meer angst?
https://1.bp.blogspot.com/-ChGv_enf2o8/XoWOWeb04wI/AAAAAAAAARY/2QEvDzvmVS0Qz_RBXrGetodGeHuT5SsSQCLcBGAsYHQ/s400/corona%2Bangst%2Baangepast.png
https://1.bp.blogspot.com/-ChGv_enf2o8/XoWOWeb04wI/AAAAAAAAARY/2QEvDzvmVS0Qz_RBXrGetodGeHuT5SsSQCLcBGAsYHQ/s72-c/corona%2Bangst%2Baangepast.png
Apotheek Meysen - Peer
https://blog.apotheekmeysen.be/2020/04/bezorgt-corona-jou-ook-meer-angst.html
https://blog.apotheekmeysen.be/
https://blog.apotheekmeysen.be/
https://blog.apotheekmeysen.be/2020/04/bezorgt-corona-jou-ook-meer-angst.html
true
8120696785715616893
UTF-8
Alle posts geladen Geen zoekresultaten TOON ALLE Ontdek meer Beantwoorden Cancel antwoord Delete door Home PAGINA'S POSTS Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE POSTS Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Volgers Volgen THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy