$type=slider$sn=0$l=1$c=6$m=0$show=home

[NIEUWS]_$type=three$c=3$au=0$cm=0$show=home

$show=home

Ouderdomskwaaltjes

Naarmate we ouder worden, krijgen we vaak meer en meer te kampen met ouderdomskwaaltjes. Denk maar aan een vermindering van zicht en gehoor, een slechtere slaapkwaliteit, artrose, rimpels, dunner worden van de huid... Dit betekent echter niet meteen reden tot paniek, want er bestaan oplossingen voor!

Oudere personen worden vaker geconfronteerd met breuken. Dit is meestal te wijten aan osteoporose. Daarom is het aangeraden bij ouderen om calcium en vitamine D supplementen te gebruiken. U kan calcium via de voeding opnemen door halfvolle zuivelproducten (4 porties per dag wordt aangeraden), sardientjes en zalm, noten en gedroogde vruchten te eten. Vitamine D kan bekomen worden uit zonlicht en voeding zoals vette vis, olie, boter, lever en eieren. Lichaamsbeweging is ook een ideale manier om osteoporose te vermijden.

Vaak klagen ouderen ook meer over gewrichtspijn. Dit wordt meestal veroorzaakt door artrose. Een eerste tip om artrose te vermijden is vermageren. Een tweede tip kan zijn om overbelasting van gewrichten te vermijden. Hiervoor kan u best pauzes inlassen tussen belasting en regelmatig van houding wisselen. De gouden tip om artrose te vermijden is beweging. Beweging houdt immers de gewrichten soepel en vermindert de pijn. Tot slot bestaan er voedingssupplementen met glucosamine en chondroïtinesulfaat (stoffen die gebruikt worden bij de opbouw van het kraakbeen) die kunnen helpen bij het vermijden van artrose. Deze supplementen zouden de pijn verminderen en minder stijfheid van de gewrichten geven.

Vrouwen kunnen ook te kampen hebben met de menopauze wanneer de jaren vorderen. Dit kan gekenmerkt worden door o.a. opvliegers, vaginale droogte, overmatig zweten (vapeurs), slaapstoornissen en humeurigheid.
Voedingssupplementen die soja of zilverkaars bevatten zouden een werking hebben gelijkaardig aan oestrogenen en dus ook gebruikt kunnen worden bij de menopauze.
Enkele tips om de opvliegers het hoofd te bieden, kunnen zijn:
- Draag lichte kledij en zorg dat je iets aan hebt dat je gemakkelijk kan uitdoen.
- Maak het niet te warm binnen. Eventueel kan u kleine ventilatoren gebruiken.
Vaginale droogte kan behandeld worden met een glijmiddel. Dit kan u zonder voorschrift bij uw apotheker verkrijgen.

Bij het ouder worden heeft men vaak angst voor rimpels. Tegelijkertijd wordt de huid vaak dunner en droger.
Om rimpels te beperken, vermijdt u best tabak en overmatig zonlicht. Er bestaan allerlei rimpelcrèmes die de huid bevochtigen en beschermen tegen veroudering. Er bestaan zelfs voedingssupplementen die de huid van binnen uit voeden en beschermen tegen veroudering. Om
een dunne huid aan te pakken, kan u gebruik maken van speciale crèmes voor een dunner wordende huid. U kan hiervoor altijd raad vragen bij uw apotheker.

Een verminderde slaapkwaliteit of zelfs slapeloosheid komt ook meer voor bij ouderen.
Om dit te vermijden is het aangeraden om overdag actiever (wandeling, fietsen...) te zijn en het middagdutje over te slaan. U gaat ook best niet te vroeg slapen. Als u voelt dat u moeilijk in slaap geraakt, staat u best even terug op en doet u iets tot u slaperig wordt. 's Avonds een korte wandeling maken kan er ook voor zorgen dat u beter slaapt. U drinkt 's avonds best niet te veel koffie, cola of alcohol. Ook tabak vermijdt u 's avonds beter.

Oudere mensen zijn vaak angstig om geheugenproblemen te krijgen. Vaak is dit echter een natuurlijk verouderingskwaaltje. Geheugentrainingen kunnen u dan helpen om gemakkelijker informatie op te slaan en te gebruiken.
Andere tips kunnen zijn:
- Gebruik alle zintuigen om iets te onthouden. Zowel uw gehoor als uw tastzin, reukzin en zicht.
- Probeer gezond te eten met veel groenten en fruit en beweeg voldoende.
- Beperk alcohol en probeer te zorgen voor een goede mentale toestand.
- Voedingssupplementen met ginkgo biloba zouden ook uw geheugen kunnen verbeteren.

Veel ouderen horen minder goed. Dit is een natuurlijk verouderingsverschijnsel.
Enkele tips voor slechthorenden zijn:
- Zeg tegen mensen dat u minder goed hoort.
- Let in een conversatie op het hele gezicht en lichaam van de spreker.
- Wees geduldig en vraag gerust om iets te herhalen als u iets niet goed gehoord heeft. Doe niet alsof u iets gehoord heeft als dat niet zo is.
- Zorg dat u altijd papier en pen bij hebt zodat mensen eventueel iets kunnen noteren.
- Zonder u niet af en voel u niet meteen buitengesloten als u niet kan meepraten.

$show=/p/events.html$type=two$l=1$c=6$m=0$p=1

$show=/p/nieuws.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/tips-en-advies.html$type=blogging$l=1$c=7$m=0$p=1

[IN DE KIJKER]_$show=/p/tips-en-advies.html$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

$show=/p/faq.html$type=list$m=0$c=20$p=1

$show=/p/faq.html

[IN DE KIJKER]_$show=/p/faq.html$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

[IN DE KIJKER]_$show=post$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

[IN DE KIJKER]_$show=home$type=sticky$c=4$m=0$l=1$icon=1$h=318

Naam

diensten,13,events,1,faq,2,in de kijker,25,nieuws,17,nieuwsbrief,1,slider,7,tips en advies,40,
ltr
item
Apotheek Meysen - Peer: Ouderdomskwaaltjes
Ouderdomskwaaltjes
https://1.bp.blogspot.com/-qD2zsTu65H8/XdKs5GN8lyI/AAAAAAAAAKA/Mbe1-xF1gPcN7HFvPcy8idtmo3hq4q_agCLcBGAsYHQ/s640/shutterstock_1478524094.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-qD2zsTu65H8/XdKs5GN8lyI/AAAAAAAAAKA/Mbe1-xF1gPcN7HFvPcy8idtmo3hq4q_agCLcBGAsYHQ/s72-c/shutterstock_1478524094.jpg
Apotheek Meysen - Peer
https://blog.apotheekmeysen.be/2013/09/ouderdomskwaaltjes-er-zijn-oplossingen.html
https://blog.apotheekmeysen.be/
https://blog.apotheekmeysen.be/
https://blog.apotheekmeysen.be/2013/09/ouderdomskwaaltjes-er-zijn-oplossingen.html
true
8120696785715616893
UTF-8
Alle posts geladen Geen zoekresultaten TOON ALLE Ontdek meer Beantwoorden Cancel antwoord Delete door Home PAGINA'S POSTS Bekijk alles VOOR U AANBEVOLEN Rubriek Archief ZOEKEN ALLE POSTS Geen zoekresultaten Terug Home Zondag Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zon Maa Din Woe Don Vrij Zat Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec zojuist 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Volgers Volgen THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy